Patagonien och Påskön

Perito Moreno-glaciären i södra Argentina. Den utgör tillsammans med närliggande glaciärer den största ismassan utanför Grönland och Antarktis.

Rundresa i Patagonien och Påskön 2019

Den 27 oktober till den 18 november 2019 åkte vi med Thabela Travel till Patagonien och Påskön. Resans huvudsakliga mål var att uppleva Patagoniens finaste och mest varierande naturområden. Resan påbörjades i Argentinas huvudstad Buenos Aires och avslutades i Chiles huvudstad Santiago de Chile.

Innan hemresan fick vi möjlighet att tillbringa en knapp vecka på Påskön, som är mest känd för sina stora stenstatyer.

Buenos Aires

Efter 14 timmars nonstop-flyg från Frankfurt till Buenos Aires hade vi tre dagar i Argentinas huvudstad.

Förutom att titta på stan, passade vi på att besöka Reserva Ecológica Costanera Sur med dess rika fågelliv. Parken ligger i direkt anslutning till stadens centrum.

En av dagarna passade vi på att åka över floden Rio de la Plata till grannlandet Uruguay och den gamla staden Colonia del Sacramento från slutet av 1600-talet. Colonia finns med på Unescos världsarvslista.

Vistelsen i Buenos Aires avslutades med ett besök ombord på den gamla korvetten Uruguay som räddade Otto Nordenskjölds polarexpedition då den hade varit försvunnen vid Sydpolen i ett års tid. Skeppet är numera museum.

Valdéshalvön

Nästa anhalt, drygt 120 mil söderut med flyg, var Valdéshalvön med sitt karga och ödsliga landskap. Till detta Unesco-världsarv åker man för att titta på valar, sjöelefanter, sjölejon och inte minst stora mängder med magellanpingviner. Vi hade stor tur med valsafarin och såg många rätvalar med sina kalvar intill, och ibland även under, vår båt.

Eldslandet

Resan fortsatte med flyg till Ushuaia, som räknas som världens sydligaste stad. Vi åkte hit till Eldslandet (Tierra del Fuego) för att titta på den speciella flora och fauna som finns här på kontinentens sydligaste utpost. Vi vandrade i sydbokskogar och gjorde en heldagstur på Beaglekanalen. Förutom tre arter av pingviner (magellanpingvin, åsnepingvin och kungspingvin) såg vi ett flertal kondorer och albatrosser.

Los Glaciares nationalpark

Från Eldslandet flög vi norrut till El Calafate och Lago Argentino i provinsen Santa Cruz.  Los Glaciares nationalpark, som också finns med på Unescos världsarvslista, är till mer än hälften av sin yta täckt av glaciärer och är därmed Sydamerikas största isområde. En dag åkte vi båt på Lago Argentino och såg glaciärer och isberg. Nästa dag besökte vi den berömda Perito Moreno-glaciären, där man från broar och plattformar kan se glaciären på nära håll.

Torres del Paine nationalpark

Färden gick söderut med buss till nationalparken Torres del Paine i Chile och därefter via Puerto Natales till Punta Arenas. Den största upplevelsen i det här området var när vi upptäckte en puma med fyra ungar i närheten av vägen strax utanför nationalparken.

Santiago de Chile

Från Punta Arenas flög vi den 3 ½ timme långa sträckan upp till Santiago de Chile. Eftersom vi besökte de centrala delarna av staden en söndag morgon/förmiddag slapp vi undan de demonstrationer som hade drabbat staden.

Påskön

Från Santiago flög vi (5 timmar) till Påskön (Rapa Nui) och staden Hanga Roa. Påskön, som är en av världens mest ensliga och isolerade öar, är känd för de många imponerande stenstatyerna. Under 4 ½ dagar blandade vi lugn och ro med intressanta utflykter till de mest berömda platserna på Påskön. Ön finns med på Unescos världsarvslista.

Resan avslutades med återresa till Santiago de Chile och övernattning där, innan vi reste den långa vägen hem igen, fyllda med oerhört många och varierande intryck från en oförglömlig resa.

Senaste kommentarer

30.12 | 13:51

Vilka fantastiska bilder....vilket äventyr det måste ha varit!!

18.06 | 16:43

Härliga bilder från olika delar av världen, flera av dem känner jag igen. Fint att återuppleva dem.

05.07 | 00:08

Kul att få återuppliva minnena från resan. Härliga bilder och fina kompositioner. Kul att få ta er till våra favoritplatser. Bosse o Marianne Landin.

05.07 | 00:04

Fantastiskt fina bilder! Roligt att se resultatet av ditt fotograferande under resan. Ser fram emot att få se mer!